Николаевский областной художественный музей  имени В. В. ВЕРЕЩАГИНА


 

 Адреса: м.Миколаїв,
    вул. Велика Морська, 47
 
 Телефон:     
     +38 (0512) 37 23 67
   
 E-mail: museum0@ukr.net
 
 
ЛЕБЕДЄВ В.В. (1891-1967) "НАТЮРМОРТ. НА КУХНІ"
"100 шедевров" - виртуальная галерея


Визнаний майстер станкового малюнка і живописного портрета. Автор унікальної системи художнього оздоблення дитячої книги, блискучий ілюстратор книг С.Я. Маршака.
Революцію 1917 р. зустрів достатньо зрілим майстром. «Натюрморт. На кухні», написаний у 1918 р., блискуче передає обстановку, що склалася в цей час у колишній столиці російської імперії. У розпалі була громадянська війна, в самому Петербурзі панували голод, холод, грабежі і плутанина. Ненадійність нової, тільки що установленої влади, бачилася у всьому, починаючи з постійних відключень електрики до серйозних перебоїв у поставках до міста продуктів харчування. Все це викликало у людей нервозність і страх перед невідомим прийдешнім …
Саме в цей час і створює 26-ти літній художник у техніці гризайльний живопис свій твір. Палітра художника обмежена фактично двома фарбами: чорною і білою, відповідно епосі і настрою. На невеликому столику, на першому плані, на металевому підносі, стоять три металеві предмети: гасова лампа, жерстяний бідон для гасу і жерстяна банка. За цими металевими предметами під невеликим кутом стоїть вийняте з рами прямокутне дзеркало.
Але найдивовижніше полягає у тому, що в картині присутнє ще одне дзеркало: значно більше того, що стоїть на підносі, і що до того ж знаходиться в дерев’яній рамі. Саме до нього притулене маленьке дзеркало, тильна сторона якого відображається у великому дзеркалі.
Це друге дзеркало складає фактично основний темний фон полотна. Придивившись, проте, можна і в ньому побачити відображення предметів, що стоять на підносі: гасової лампи, що не горить, порожнього бідона …
Важко звільнитися від враження, що зняте зі стіни і залишене стояти біля неї велике дзеркало – це спогад про минуле життя. Маленьке дзеркало – це відображення днів 1918 року в Петербурзі з його нестачами їжі, тепла і світла.
Як символ невмирущої художньої творчості праворуч від столика художник показує підрамник з натягнутим на нього полотном – це майбутня картина