Николаевский областной художественный музей  имени В. В. ВЕРЕЩАГИНА


 

 Адреса: м.Миколаїв,
    вул. Велика Морська, 47
 
 Телефон:     
     +38 (0512) 37 23 67
   
 E-mail: museum0@ukr.net
 
 
МАКСИМОВ В.М. (1844-1911) "ЗАЛОМ РЖИ"
"100 шедевров" - виртуальная галерея

Серед блискучої плеяди російських художників другої половини XIX століття Василь Максимович Максимов виділяється як проникливий зображувач післяреформеного селянства. Ніхто не знав так близько побут селян, як він. Рєпін говорив, що в цьому Максимов суперників собі не має. Народившись у селі Лопіно, Новоладозького повіту, Новгородської губернії у 1844 році, він рано пізнав тяжке становище селянського сина. А до десяти років став круглим сиротою. У хлопчика були прекрасні здібності, але йому потрібно було подолати неймовірні труднощі, щоб стати художником. Перші художні навички він набув у іконописній майстерні, потім навчався у малювальній школі при Технологічному інституті. І, нарешті, навчання в Академії мистецтв (1863 – 1866). Неймовірно швидко, всього за три роки, пройдений Максимовим академічний курс.
Картина «Прихід чаклуна на селянське весілля» (1875) принесла художнику загальне визнання. Третьяков придбав її для своєї галереї. Академія мистецтв присвоїла Максимову звання академіка. Набагато пізніше, вже на схилі віку, в 1903 році, художник знову звертається до теми чаклунства і знахарства, які присутні у реальному житті селян, створюючи полотно «Залом жита». Ця дуже оригінальна і своєрідна робота надійшла до МОХМ ім. В.В. Верещагіна у 1980 році з приватної колекції П.І. Кутузова (Ленінград). За віковим повір’ям вважалося, що існують чаклуни, які можуть «зіпсувати» будь-яку людину, «нагнати» худину, «винищити» хворобою красу, розладнати щастя, що було характерним для старого села. Вибір саме такого сюжету давав можливість художнику поглибити зміст картини і соціально, і психологічно.
У ранню досвітню годину прийшов знахар на чужу ниву і здійснює там чаклунський обряд – «залом» жита. Можливо, що господаря ниви тепер чекають якісь нещастя. Композиція твору направлена на найясніше і найточніше відтворення цієї життєвої сцени. Фігура знахаря є смисловим і композиційним центром твору. Стриманий колорит полотна підкреслює тривожну напругу сцени, що зображується. Картина В.М. Максимова «Залом жита» складна за змістом, цікава за сюжетом є дуже примітною у великій творчій спадщині художника.