Николаевский областной художественный музей  имени В. В. ВЕРЕЩАГИНА


 

 Адреса: м.Миколаїв,
    вул. Велика Морська, 47
 
 Телефон:     
     +38 (0512) 37 23 67
   
 E-mail: museum0@ukr.net
 
 
ОРЛИ (ЗАБУТИЙ СОЛДАТ)
"100 шедевров" - виртуальная галерея

 

 

ВЕРЕЩАГІН ВАСИЛЬ ВАСИЛЬОВИЧ

 

   (1842-1904)

 

Василь Васильович Верещагін – всесвітньо відомий художник-баталіст. 

Головною темою своєї творчості Верещагін уважав батальний жанр. Він сам брав участь у бойових діях під час війни в Туркестані, за мужність, проявлену при обороні Самарканда від військ бухарського еміра, був нагороджений Георгіївським хрестом ІV ступеня. 

У своїх картинах Верещагін першим з художників-баталістів показав правдиве, не прикрашене обличчя війни. Його головною метою була боротьба проти війни. Картини Верещагіна – це художні документи, об’єктивні свідчення очевидця. Більшість його робіт створені безпосередньо за натурними етюдами та за особистими враженнями. 
Картину «Орли. (Забутий солдат)» можна назвати однієї із найбільш значних картин Миколаївського обласного художнього музею ім. В.В.Верещагіна, своєрідною візитною карткою творчості художника. Одне із найбільших за розміром полотен музею (висота 4,5 м). 
Існує думка, що картина належить до індійської серії робіт художника, і була центральною частиною «Гімалайської трилогії». Під час подорожей по Індії в 1874–1876 й 1882–1883 рр. Верещагін зібрав значний етнографічний матеріал, написав безліч етюдів. Він хотів створити картини, що розповідають про колонізацію Індії англійцями та визвольну боротьбу індійського народу. Художник зображує вбитого й забутого в горах англійського піхотинця. Автор підкреслює безглуздість смерті, протиставляючи мертвого солдата вічності й красі природи, величі гірського пейзажу. У високому безхмарному небі, що займає більшу частину полотна, б’ються за здобич орли, один з них уже сидить біля солдата. У грандіозній картині автор розглядає проблеми війни й миру, смерті й вічності. 
Ця робота надійшла до Миколаївського художнього музею разом з іншими творами художника в 1914 році з Російського музею імператора Олександра ІІІ у Петербурзі. Вивчаючи історію картини, слід зазначити, що її кілька разів реставрували: відразу після війни в 1946 році, і в 1969, 1986 рр. Остання реставрація була проведена в 2005 році в рамках програми «Відродження шедеврів» при матеріальній підтримці МГЗ. Саме тоді реставратор М.Ф. Титов припустив, що швидше за все Верещагін не різав картину, а, навпаки, сам об’єднав два полотна в одне, з’єднавши дві різних картини – одна зображувала орлів, а інша – убитого солдата. На стику полотен художник дописав ліворуч орла, що летить, а праворуч кущі. На правильність цього припущення вказує різниця в кольорі неба на верхній і нижній частинах картини.

 

https://youtu.be/km_k9_ZeYD4