Николаевский областной художественный музей  имени В. В. ВЕРЕЩАГИНА

 

Адреса: м.Миколаїв,
    вул. Велика Морська, 47
 
Телефон:     
     +38 (0512) 37 23 67
   
E-mail: museum0@ukr.net
 
 
МИСТЕЦТВО КІНЦЯ XIX – ПОЧАТКУ XX СТОЛІТЬ
 

В кінці XIX - на початку XX століття в образотворчому мистецтві України і Росії переважали дві течії: реалізм і модернізм. Багато художників продовжують відстоювати свої демократичні позиції в рамках Товариства пересувних художніх виставок.

Під впливом цього об'єднання в 1890 році в Одесі було сформоване Товариство південноросійських художників (ТПРХ). Твори деяких майстрів, які входили в Товариство, представлені в залі.

Тема "маленької людини", непотрібності його існування знаходить відображення в роботі К.К.Костанді "Самотній" (1890). У пейзажі "Поле" художник зумів передати безпосередні живописні враження від квітучого українського степу.

Активним учасником виставок Суспільства був Н.Д.Кузнєцов. У залі експонується етюд "На заробітки" (1882), в якому художник створює яскравий образ молодого селянина, підкреслює його самобутню красу. Полотно "Рибаки" (1895) цього майстра передає властиве народу оптимістичне сприйняття світу людьми.

Т.Я.Дворников представлений тонко вирішеними оригінальними і глибоко реалістичними пейзажами, серед яких виділяються два - "Баржі" і "В Хаджибейському парку".

В кінці XIX - на початку XX століття складні, а під час і суперечливі процеси в художньому житті країни викликали виникнення нових виставкових об'єднань, таких як "Світ мистецтва" і "Союз російських художників".

У залі можна познайомитися з роботами майстрів, які входили до петербурзького об'єднання " Світ мистецтва", і художників, які брали участь в його виставках.

Ідеологом "Світу мистецтва" був А.Н. Бенуа. Всебічно обдарований, він яскраво проявив себе не тільки як художник, але і історик, і теоретик мистецтва. У фондах музею зберігається декілька робіт цього майстра з циклу "Версальська серія". Біля витоків організації " Світ мистецтва" стояв К.А. Сомов. У його творчості одне з важливих місць займає пейзаж. "Кипариси в Алушті" - один з них.

Творча атмосфера "Світу мистецтва", широта інтересів, прагнення знайти нові естетичні критерії часу привернули в його ряди багатьох значних майстрів. Серед них виділяється Н.К. Реріх, який виявив дивовижну любов до російської давнини. У 1903-1904 роках він подорожував по старовинних містах і виконав численні архітектурні етюди. Один з них - "Вежа (1903) Пскова" був придбаний з приватної колекції в Києві.

Великий вплив на молодих художників "Світу мистецтва" мав В.А.Сєров, чия творчість продовжувала розвиток реалістичних традицій російського мистецтва і, одночасно, була глибоко новаторською. У портреті як живописному, так і графічному, художник досяг значних успіхів. Неповторною чарівністю сповнений образ дівчинки в "Портреті В.М.Гучкової" (1902).

У експозиції представлені твори ще одного впливового виставкового об'єднання "Союзу російських художників" (1903), куди ввійшли видатні майстри реалістичного мистецтва. В основному це були пейзажисти - вихованці Московського училища живопису, скульптури і архітектури.

Одним з видатних художників, який брав участь у виставках "Союзу", був К.А.Коровін. У роботах "Річка" (1911), "Натюрморт з трояндами і фруктами" художник узагальнює форми і не вдається до ретельного виписування деталей, головне для нього - показати швидкоплинність відчуттів і різноманітності кольорів в природі.

Серед членів "Союзу російських художників" виділяється творчість С.Ю.Жуковського, С.А.Виноградова, І.І.Бродського, з творами, яких можна познайомитися в залі. Робота Жуковського «В’янучі айстри» (1912), надзвичайно тонко передає красу пізньої осені. Інтер’єр С.А. Виноградова "В будинку" (1913) - радісний і оптимістичний. Для роботи характерна декоративність і вільна композиція. У "Пейзажі з куполами" (1906) І.І.Бродській захоплюється красивим узором гілок дерев на фоні світлого неба.

Творчість майстрів "Союзу російських художників" - яскраве явище в історії образотворчого мистецтва почала XX століття.

У цей період виділяється своєрідністю московське об'єднання художників під назвою "Бубновий валет", створене в 1910 році. Майстри цього об'єднання зосередили свою діяльність в жанрі натюрморту, портрету і пейзажу: їх творам властива підкреслена деформація, узагальнення об'ємів, нарочита грубість і матеріальність фактури, життєрадісна, майже лубкова яскравість і соковитість кольору.

Провідним жанром в творчості бубнововалетівця І.І.Машкова був натюрморт, в якому він прагнув показати наочний світ ("Натюрморт з фарфоровою голівкою - 1921).

Робота Р.Р.Фалька "Квіти на зеленому фоні" (1915) відрізняється звучністю кольору і деякої геометричністю об'ємів, що зраджує картині декоративний характеру.

 

Бродський І.І. 1884-1939 Пейзаж з куполами.
 
Жуковський С.Ю. 1873-1944 В’янучі айстри.
 
Серебрякова З.Є. 1885-1967 Портрет Лоли Браз. 1910-ті.
 
Бурлюк Д.Д. 1882-1967 Пейзаж.
 
Фальк Р.Р. 1886-1956 Квіти на зеленому фоні.
 
 
 
 
Сайт створено у студії Мотив