Николаевский областной художественный музей  имени В. В. ВЕРЕЩАГИНА

 

Адреса: м.Миколаїв,
    вул. Велика Морська, 47
 
Телефон:     
     +38 (0512) 37 23 67
   
E-mail: museum0@ukr.net
 
 
МИСТЕЦТВО XVIII – ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XIX СТОЛІТЬ
 

Експозиція другого залу знайомить з розвитком українського і російського мистецтва XVIII - першої половини XIX століть.

XVIII століття - час великих змін в Росії - що зачіпають політику, економіку і культуру. Образотворче мистецтво набуває нового, світського характеру, звертаючи свою увагу на людину. У портреті художники прагнуть передати не тільки зовнішність, але і особливості характеру, підкреслюють соціальне положення. У розвитку портрету виділяються дві лінії: парадний портрет і камерний. Обидва представлені в експозиції.

У традиціях парадного портрету виконаний "Портрет Єлизавети Петрівни" невідомого художника. Автор з особливою ретельністю підкреслює багатство одягу і прикрас.

Більш камерний характер носить "Жіночий портрет", написаний невідомим майстром в 1740-х роках. Художник зосереджує увагу на обличчі жінки: вражають її очі, блискучі і виразні.

У другій половині XVIII століття в образотворчому мистецтві затверджуються риси гуманізму з його високим уявленням про людську особистість. Ці риси втілилися в творчості прекрасного майстра портрета цього часу Ф.С.Рокотова, в творах якого одержують розвиток реалістичні пошуки, бажання розкрити внутрішній світ людини.

Блискучим портретистом другої половини XVIII - засади XIX століття був В.Л. Боровиковський. "Портрет дитини з яблуками" (1777) - одна з ранніх його робіт. Але в ній вже відчувається рука талановитого майстра, якому вдалося витончено підкреслити жвавий вираз обличчя дитини, передати фактуру тканини дитячого одягу, проявити майстерність в передачі перспективи.

Наступний розділ зали відведений творам майстрів першої половини XIX століття. Російська художня культура розвивалася під впливом часу, відміченого буржуазно-демократичним рухом. Події Вітчизняної війни 1812 року, повстання декабристів (1825), опір жорстокої миколаївської реакції відобразилися і на формуванні світогляду російської передової інтелігенції, у тому числі і художників. Для живопису цього періоду характерні демократичні тенденції.

Яскравого розвитку досягає портрет, в якому знайшов віддзеркалення новий тип людини. У експозиції представлені роботи В.А. Тропініна - одного з найвидатніших російських портретистів. "Портрет Протасьєва" і "Чоловічий портрет" написані художником в 1830-ті роки, в період розквіту творчості майстра. У них він створив образи людей неабияких, які цінують свободу і незалежність. Ці роботи вражають правдивістю і душевністю, простотою композиції і стриманістю колористичного рішення.

Перші чотири десятиліття XIX століття - час розквіту мініатюрного акварельного портрета. Родоначальником його є П.Ф.Соколов, представлений в експозиції поетичним, сповненим чарівність "Портретом Е.Г.Черткової" (1826) і "Портретом хлопчика" (1831). Прекрасним майстром мініатюри був учень А.Г.Венеціанова Е.Ф.Крендовський. Чоловічий і жіночий портрети, які належать його пензлю, написані невимушено і тонко.

У пейзажному живописі першої половини XIX століття зберігаються традиції видового пейзажу з його піднесеністю і романтичною емоційністю. Характерним в цьому відношенні є полотно В.К.Шульмана "Місячна ніч в Сорренто" (1848). Тут все спонукає до романтичних переживань: і загадковий замок, що підноситься на обривистій скелі, і силуети кораблів, і човнів, і яскраве сяйво місяця, і ефектна срібляста доріжка на воді.

К.П. Брюллов займає в мистецтві першої половини XIX століття особливе місце. У творах майстра традиції класицизму, з його ідеалом громадянськості і досконалої краси людини, вступають в складне поєднання з елементами прогресивного романтизму. Мистецтво К.П.Брюллова відмічене затвердженням яскравих і сильних емоцій, пристрасних поривів і драматичних зіткнень. Багато учнів видатного художника активно проводили в життя досягнення свого вчителя. У експозиції представлена картина невідомого художника "Купальниця", в якій відобразилися традиції школи Брюллова.

Значним явищем в російській культурі першої половини XIX століття була творчість А.Г.Венеціанова і його послідовників, які сприяли розвитку національного реалістичного мистецтва. Найпоширенішим жанром, до якого звертаються венеціановці, був своєрідний тип картин, який об'єднував в собі портрет, інтер'єр, а іноді і побутовий живопис. У роботі "Інтер'єр комірки в панському будинку" невідомий художник безпосередньо і поетично зобразив сцену з побуту селян. Образна характеристика в подібних творах чудово доповнюється інтер'єром, який дає можливість більше дізнатися про зображену людину. Саме таким чином виконаний представлений в залі "Портрет генерала І.К.Арнольді" (1847), написаний Е.Ф.Крендовським, вірним послідовником традицій А.Г. Венеціанова. С.К.Зарянко - також є одним з найталановитіших представників венеціановської школи - досяг значних успіхів в портретному живописі.

 

 

Олександр Молінарі 172-1831 Портрет В.Ф. Голіцина.
 
Тропінін В.А. 1776-1857 Чоловічий портрет. 1830-ті рр.
 
Крендовський Є.Ф. 1810-пом. після 1853 Портрет І.К. Арнольді.
 
Свєрчков М.Є. 1817-1898 Кучер. 1850 р.
 
Зарянко С.К. 1818-1870 Портрет дівчини 1850 р.
 
 
 
 
Сайт створено у студії Мотив