Николаевский областной художественный музей  имени В. В. ВЕРЕЩАГИНА

 

Адреса: м.Миколаїв,
    вул. Велика Морська, 47
 
Телефон:     
     +38 (0512) 37 23 67
   
E-mail: museum0@ukr.net
 
 
Вазочка для варення
Музейна скарбниця
Написав Людмила Джанаєва   
Понеділок, 04 лютого 2019 14:25
There are no translations available.

 

Фарфорові «Вазочка для варення» та «Підставка для вазочки для варення».

Німеччина. Мейсен. 1730 

13,5х7х14,5

 

Про фарфор можна багато розповідати: про історію його виникнення, в якій країні, як, і завдяки кому, він розповсюджувався в інших країнах, тощо.  

Вперше фарфор виник у Китаї на межі 3-4 століття. Китайці про нього висловлювались так: «Справжній фарфор повинен бути блакитним, як небо, обмите дощем; дзвінким, як гонг; прозорим, як скло; і тонким, як папір». Китайський поет ІХ ст. ТУ говорив: «дзвінкий як нефрит і перевершує блиском іній і сніг».

Фарфор це завжди дивовижно красивий виріб, який має тонкі благородні форми, вишуканий розпис, яскраве забарвлення.

Розрізняють два принципово відмінних види декору фарфорових виробів: розпис (барвистий декор), який зустрічається частіше, і рельєфний (пластичним образом наліплюваний декор).

Так декоровані «Вазочка для варення» і «Підставка до вази для варення», що зберігаються у колекції музею. Вазочка з кришкою і підставка по всій поверхні прикрашені ліпними розкрашеними зеленими гілочками, квіточками, плодами шипшини, груші, сливи, яблуками. На білому тлі між рельєфними квіточками написані різнокольорові метелики та жуки. Такий рельєфний декор називають ПАТ СЮР ПАТ, що у перекладі з французського «pate sur pate» – «маса на масі» або «шар за шаром»). Цим терміном позначається техніка декорування виробів з фарфору шлікерною масою (помісь тонкої білої глини, гліцерину і води), розведеної до густоти сметани. Майстер пензлем шар за шаром малює декор на поверхні. Маса застигає, утворюючи рельєф. Висота рельєфного малюнку варіюється, регуліровкою кількості шлікера, води і нанесених шарів. Потім виріб обпалюється.

Можливий й інший спосіб, коли частини декору (квітки, бруньки, листочки, фігурки тощо) формуються окремо, а потім наліплюються на поверхню.

Представлені музейні експонати, виконані в техніці ПАТ СЮР ПАТ, зроблені на фарфоровій фабриці в м. Мейсон (Німеччина). На оборотній стороні експонатів марка – блакитні схрещені мечі. А потрапили вироби до нашого музею в 1948 році від Київського музею західного та східного мистецтва.

 
 
 
Сайт створено у студії Мотив