Николаевский областной художественный музей  имени В. В. ВЕРЕЩАГИНА

 

Адрес: г.Николаев,
    ул. Большая Морская, 47
 
Телефон:     
     +38 (0512) 37 23 67
   
E-mail: museum0@ukr.net
 
 
Тема українського козацтва у творчості новоодеського художника Миколи Штомпеля
Автор: Одегова Л.І.   
13.03.2018 15:55

 

«У боротьбі за політичну свободу, за православну віру козаки кожну п’ядь рідної землі поливали своєю кров’ю, засівали своїми кістками, і давали таких богатирів-героїв, які викликали у сучасників і викликають у нащадків захоплення».

Дмитро Яворницький.

 

Історія українського козацтва хвилювала багатьох знаних українських художників минулих століть, нині ця тема збуджує інтерес багатьох сучасних митців України. Не стоять осторонь цієї багатогранної теми і художники Миколаївщини. І хоча тематична виставка їх творів, присвячених виключно українському козацтву, очевидно, ще попереду, невпинне зростання інтересу до теми козацтва простежується у творчості багатьох майстрів. Експозиції групових та персональних виставок робіт миколаївських митців все частіше прикрашають тематичні картини, присвячені історії козацтва, портрети видатних героїв козацької доби, узагальнені образи козацьких типів та ін.

 

У значному (кілька сотень робіт) творчому доробку Миколи Штомпеля, художника який багато років творчо працює на Миколаївщині, переважно у м. Нова Одеса, тема українського козацтва займає одне з пріоритетних місць. Можливо, що цьому на генетичному рівні сприяє, овіяне козацькою славою, місце народження художника. Микола Дмитрович Штомпель народився у 1951 р. у селі Новопетрівське, Новоодеського району Миколаївської області.

Початкову художню освіту Микола Штомпель отримав у студії образотворчого мистецтва Миколаївського будинку піонерів і школярів, де займався під керівництвом А. М. Симоненка. Професійну освіту здобував в Одеському державному педагогічному інституті ім. К. Д. Ушинського, художньо-графічний факультет якого успішно закінчив у 1972 р. Після закінчення інституту М. Штомпель приїхав у Нову Одесу, а через кілька місяців його призвали до лав Радянської Армії. Штомпель служив в Угорщині. Йому вдавалося поєднувати строкову службу у військовій частині з роботою художника-оформлювача.

Після демобілізації Микола Штомпель повернувся до Нової Одеси, де почав працювати керівником дитячого гуртка художньої творчості. Тут проявилися його неабиякі педагогічні здібності та таланти. За досить тривалий період роботи він виховав десятки переможців обласних і всеукраїнських конкурсів, фестивалів. Багато його учнів у подальшому стали студентами середніх і вищих художніх навчальних закладів. Микола Штомпель в останні роки більше уваги приділяє художній творчості, а педагогічною діяльністю займається приватно.

Педагогічну роботу Микола Штомпель завжди поєднував з активною творчою діяльністю. Мистецький доробок художника розмаїтий за жанрами: пейзаж, історична та побутова картини, портрет, натюрморт. Увесь період творчості митець працює у реалістичному напрямку та залишається вірним основним тематичним уподобанням. Свої роботи він неодноразово експонував на групових та персональних виставках. Кілька творів художника знаходяться у приватних колекціях України, Німеччини та інших країн.

Упродовж останніх років відбулося 10 персональних виставок робіт Миколи Штомпеля, які відкрили для широкого загалу ім’я талановитого живописця. Дві персональні виставки творів Миколи Штомпеля – Ой над Бугом, над рікою …» (2013) та «Край, мій рідний край …» (2018) – експонувалися у Миколаївському обласному художньому музей ім. В. В. Верещагіна.

Ретроспективна виставка робіт Миколи Штомпеля «Ой над Бугом, над рікою …» (2013), була присвячена 100-річчю від дня народження матері художника, Штомпель Єфросинії Федорівни, яка, на жаль, пішла із життя 2006 р. Мама була найважливішою людиною в житті митця, саме вона вплинула на формування його життєвого світогляду, моральних засад, естетичних смаків. «Не опускати крила!» – таким був девіз матері у її нелегкому життя. Цим девізом намагається керуватися і сам Микола Штомпель, вважаючи свою матір справжнім взірцем для наслідування. Експозиція виставки «Ой над Бугом, над рікою …» (2013) представляла 100 робіт (98 творів – живопис, 2 – графіка), виконаних за досить тривалий період: з 1974 р. до 2013 р. Виставка надала досить повну уяву про непересічний талант художника Миколи Штомпеля, у першу чергу як майстра тематичної картини та прихильника так званого «суворого стилю», до яких сучасні миколаївські митці звертаються рідко. Останнім часом серед миколаївських митців все більш популярною стає тема українського козацтва. Відчувається, що тема українського козацтва для Миколи Штомпеля не данина моді, а тема, яка хвилює його по-справжньому. Художника особливо цікавить історія Бугогардівської козацької паланки, яка існувала на узбережжі Південного Бугу (на території нинішньої Миколаївщини). До цієї теми автор звертається у численних творах виставки «Ой над Бугом, над рікою …» (2013): «На південних рубежах» (2013), «Козацький роз’їзд» (1987), «Бузька вольниця» (2013), «Перша борозна» (1995), «На Бузьких порогах. (Прорвемося)», «Поки турки листа не прочитали», «Тривога» та інших. Усі роботи автора виконані у реалістичному дусі. Художник намагається відтворити історичну епоху показаних подій детальним виписуванням одягу, зброї, інших обладунків. Для багатьох робіт серії «Історія українського козацтва» характерна багатофігурна складна динамічна композиція.

Історична картина «Бузька вольниця» виконана автором у 2013 р., свідчить про постійний інтерес Миколи Штомпеля до цієї теми. Полотно присвячене подіям із життя тогочасного козацтва на території нинішньої Миколаївщини. Художник змальовує рух козаків на фоні природного ландшафту Побужжя. Тим самим показуючи себе майстром зображення і багатофігурної групи, і пейзажу. Персонажів картини (у центрі композиції) автор наділяє яскравими індивідуальними характеристиками (зовнішність, характер, настрій та ін.). Чисельні невиразні постаті козаків заднього плану, які ніби «виступають із імли віків», за задумом автора, символізують історичний плин часу.

Художник чудово обізнаний з народним фольклором, особливо з козацькими історичними піснями, про що свідчать живописні твори «Ой над Бугом, над рікою …» (2002), «Ой насувалась та чорная хмара …». Ці роботи Миколи Штомпеля не лише співзвучні з назвами українських народних історичних пісень, а й своєрідно ілюструють їх зміст.

Очевидно, що особливе місце у творчості Миколи Штомпеля займає робота «Ой над Бугом, над рікою …», адже саме її назва є своєрідним лейтмотивом персональної виставки митця 2013 р. Вона ж є і назвою виставки загалом – «Ой над Бугом, над рікою …». Зміст цієї старовинної пісні говорить про події російсько-турецької війни 1735 – 1739 рр., в якій брали активну участь українські козацькі полки:

«Ой над Бугом над рікою,
На турецькій границі,
Там стояли пікінери,
З ними компанійці.
Зеленої неділоньки
Орда наступає
,

«Гей, панове, уступімо.
Запасу немає».
«Ой чого ж нам уступати,
Чого боїмося?
Ой хоч орди багато йде

Ми їй не дамося!»
…»

 

Однойменні і народна пісня, і живописний твір Штомпеля прославляють сміливість та звитягу славних лицарів степу.

Після закінчення експонування у МОХМ ім. В. В. Верещагіна виставки «Ой над Бугом, над рікою …» (2013), Микола Штомпель передав у 2014 р. в дар музею свою чудову картину «Перша борозна», написану в 1995 р. Класичними засобами виразності живописець передає головну ідею твору – одвічне прагнення українського народу до миру, мирної праці. На досить великому за розміром полотні (100 х 70,5) зображено мирний образ козака, що оре плугом спраглу степову землю. Композиція картини чітка та лаконічна. Подія відбувається на фоні прекрасної української природи з її безмежним полем та небом. Композиція картини чітка та лаконічна. Яскравий колір вбрання козака робить його сильну постать ще виразнішою на фоні, степу, зораної землі, весняного неба, які виписані наближеною до природних кольорів, різнобарвною палітрою фарб: зеленавих, сіро-блакитних, рожевих, фісташкових, вохристих та ін. Розкуто сміливим та енергійним мазком художник майстерно змалював динамічний образ козака, що передає дух піднесення та радості мирної праці.

Виставка «Край, мій рідний край …» – це друга персональна виставка робіт митця у Миколаївському обласному художньому музей ім. В. В. Верещагіна. Вона ідейно та тематично споріднена з першою персональною виставкою «Ой над Бугом, над рікою …», що експонувалася в музеї 2013 року. Виставка живопису Миколи Штомпеля «Край, мій рідний край …» представляла 78 живописних робіт художника, написаних за останні 4 роки (2014 – 2017). Чималий творчий доробок митця демонструє і вірність реалізму, і вірність улюбленим темам творчості – природа та історія рідного краю.

Якщо перша персональна виставка робіт Миколи Штомпеля в художньому музеї «Ой над Бугом, над рікою …» (2013) представила його глядачам у першу чергу як майстра тематичної картини, то виставка «Край, мій рідний край …» (2018) надала досить повне уявлення про нього, як про художника-пейзажиста, адже переважна більшість робіт виставки (близько 60-ти) – краєвиди. Проте патріотична тема історії боротьби народу за незалежність України у творчості Миколи Штомпеля останніх років (2014 – 2017) не зникає, а навпаки розвивається завдяки відтворенню трагічних подій гібридної війни РФ з Україною. В експозиції виставки представлені ряд творів, що ілюструють різноманітні аспекти цієї війни. Це жанрові картини «Кров людська – не водиця …» (2015), «Дорога на схід» (2015), «Вісті з АТО» (2016), «Перекуємо» (2015) і натюрморт «Червоне і чорне» (2014).

Хоча на виставці робіт Миколи Штомпеля під назвою «Край, мій рідний край …» пейзажний жанр був домінуючим і глядачів приємно вразило багатство тем та мотивів природних ландшафтів Миколаївщини, проте центральною картиною виставки стала робота на історичну тему «Козак Федір». Вона написана художником у 2014 р. У цьому живописному творі автор звертається до історії рідного краю, яка нерозривно пов’язана з історією українського козацтва. Образ українського козака Федора – це узагальнений образ історичного персонажа, засновника села Федорівка, на місці якого згодом виникло м. Нова Одеса.

Композиція картини «Козак Федір» тяжіє до монументальності та величності образу славного лицаря степу, який спершись на рушницю оглядає навколишній краєвид. На красивому мужньому обличчі відбиток сили та завзятості, жагучий погляд вказує, що козак не знає втоми і все витримає. Постать козака в яскравому національному вбранні зі зброєю домінує над простором вохристого степу. На передньому плані картини виписана степова рослинність, яка на задньому плані зливається з обрієм. В далині пасеться кінь – вірний «бойовий товариш». Обриси фігури козака чітко виступають на тлі неба, яке розділене художником на дві контрастні за кольором частини, що несуть певне емоційне навантаження. Позаду козака – темно-сірі важкі хмари, що нависли над землею, але їх уже розганяє вітер і у верхній лівій частині полотна зображено яскраво-голубе небо, що символізує надію на краще … Художник вдало використав художній прийом (погляд на фігуру знизу вверх) для підсилення монументальності образу козака Федора. Цьому сприяє і витягнутий по вертикалі формат полотна. Образ мужнього, гордого та впевненого у своїй силі українського лицаря степу закарбовується у пам’яті глядачів завдяки простоті та виразності композиції твору.

Миколаївський обласний художній музей ім. В. В. Верещагіна з успіхом експонував для широкого загалу дві виставки робіт талановитого живописця Миколи Штомпеля, який багато років живе і творить на Миколаївщині, переважно у м. Нова Одеса. Працюючи в різних жанрах (пейзаж, побутова та історична картина, натюрморт, портрет), звертаючись до різноманітних тем художник вносить свій вклад у розвиток сучасного українського реалістичного мистецтва.

Величними, сміливими, благородними постають українські козаки на полотнах Миколи Штомпеля. Художник передає їх мужність у звитяжному бою в картині «Бузька вольниця» (2013), величність у момент короткого відпочинку на полотні «Козак Федір» (2014), завзяття під час хліборобської праці в роботі «Перша борозна» (1995). Постійно звертаючись у своїй творчості до теми українського козацтва, Микола Штомпель створив цікаву серію робіт «Історія українського козацтва», що нині налічує більше десятка творів. У творчих планах художника створення нових полотен, присвячених героїчній минувшині, славним лицарям степу, адже «в минулому житті України було стільки оригінального, стільки своєрідного, стільки повчального і водночас стільки поетично привабливого, що все це вже давно проситься на світ Божий і давно вабить до себе справжніх шанувальників і знавців української давнини».

 

Лідія Одегова, завідувач науково-методичного сектору МОХМ ім. В. В. Верещагіна.

 

 
 
 
Сайт создан в студии Мотив