Николаевский областной художественный музей  имени В. В. ВЕРЕЩАГИНА


 

 Адреса: м.Миколаїв,
    вул. Велика Морська, 47
 
 Телефон:     
     +38 (0512) 37 23 67
   
 E-mail: museum0@ukr.net
 
 
БІЛЯ ТИНУ
"100 шедевров" - виртуальная галерея

 

   ТРУТОВСЬКИЙ КОСТЯНТИН ОЛЕКСАНДРОВИЧ

   (1826-1893)

 Творчий шлях К.О. Трутовського, відомого художника-жанриста й ілюстратора, був складним і багато в чому нерівним. Проте творча спадщина Трутовського дає всі підстави говорити про нього як про художника, який стояв на рівні передового російського та українського мистецтва другої половини XIX століття. 

Народився Костянтин Олександрович Трутовський у місті Курську. Раннє дитинство його пройшло в Україні у маєтку батька в с. Попівці, на Харківщині. Початкову освіту Трутовський здобув у одному з харківських приватних пансіонів. Тринадцятирічним він переїхав до Петербурга, де навчався в інженерному училищі, а після закінчення залишився у ньому репетитором у класі малювання і архітектури, дістаючи цим самим можливість стати вільним учнем Академії мистецтв. П’ять років навчання, дали змогу ознайомитися з основами малюнка і композиції (над освоєнням техніки живопису молодий художник працював самостійно). 
Після виходу у відставку, Трутовський у 1850 році переїздить до села Яковлевки, що поблизу Курська, де цілком віддає себе мистецтву. У 1852 році Трутовський починає працювати олійними фарбами. Успіх живописця у великій мірі пояснюється тим, що сюжети його картин були прості, не надумані, народжені безпосередньою близькістю до народного життя. 
Об’єднання реалістичної основи з елементами романтизму, відкрило лірико-епічну сторінку творчості художника, присвячену вічній темі любові. Картина Трутовського «Біля тину», написана художником у 1863 році, – це хвилююча і правдива розповідь про побачення закоханих, перший дотик любові, свіжість першого почуття. Цей твір поповнив збірку МОХМ ім. В.В. Верещагіна у 1966 році, його придбали з приватної колекції Терентія Петровича Юри (Київ). Це полотно знаходиться у постійній експозиції музею і викликає непідробний інтерес у глядачів, вражаючи високою майстерністю виконання і виразністю сюжету. Художник використовує улюблений композиційний прийом: просте розташування фігур узятих крупним планом на фоні пейзажу. У погожий літній день, під синім небом, серед буйної зелені біля тину зустрілися хлопець і дівчина – молоді, красиві, осяяні коханням. 
Пейзаж, як завжди у Трутовського, дієвий компонент твору, об’єднаний в єдине ціле з фігурами персонажів. Вдалині під теплим сонцем заснула річка, замріялися густі ліси. Святкова барвистість одягу об’єдналася з синню неба і зеленню трав. Колір у картині несе смислове навантаження, створює оптимістичний мажорний настрій. 
Жива і невигадлива настільки, що здається вихопленою з самої дійсності, характерної для України другої половини XIX століття, картина Костянтина Олександровича Трутовського «Біля тину» має велике художнє, історичне і етнографічне значення. Вона є однією з кращих живописних робіт, створених художником у 1860-х роках на тему життя українського селянства.